لایف استایل سالم

رابطه غیر دوستانه قند و شکر با پوست و زیبایی ما

sugar skin پوست قند شکر
خانم مرصعی
نوشته شده توسط خانم مرصعی

همه ما می دانیم که مصرف قند، شکر و شیرینی جات  زیاد باعث اضافه وزن می شود، اما آیا روی پوست شما هم تاثیرگزار است؟ همه احتمالا مقالات زیادی را در رابطه با تاثیرات منفی مصرف بالای شکر روی سلامتی قلب و وزن و چاقی، مطالعه کرده اید. اما شاید الان وقت این باشد که از تاثیرات منفی ای که روی زیبایی نیز دارد هم بگوییم.

چرا شکر برای پوست خوب نیست؟

با دریافت شکر و خوراکی های با سهم گلایسمیکی بالا که به سرعت تبدیل به شکر می شوند _ چه به شکل یک عدد سیب یا یه تکه کیک باشد_ بدن شما این کربوهیدارت ها را به قند ساده گلوکز می شکندو باعث افزایش سطح انسولین خون می شود. کربوهیدرات های ساده، مانند شکر تصفیه شده، نان های سفید، باعث می شوند سطح انسولین بالا برود و به قول دکتر پریکون یک انفجار التهابی در بدن رخ می دهد.

ایجاد التهاب باعث می شود تا آنزیم هایی که منجر به شکستن کلاژن و الاستین شده، تولید شوند که در نهایت باعث افتادگی پوست و ایجاد چین و چروک ها می شوند. قند های قابل هضم  دائما، تحت مراحلی به نام گلیکاسیون به سمت کلاژن در پوست فرستاده می شوند. در کنار افزایش تاثیرات حاصل از افزایش سن، گلیکاسیون می تواند شرایط نامطلوب پوست مثل ایجاد آکنه و روزاسه ( نوعی حالت قرمزی و تورم پوست صورت) می شود. علاوه  براین، مقدار قند و شکر اضافه ای که می خورید عین این مساله است که شما دارید زمینه ایجاد مقاومت به انسولین را در خود افزایش می دهید که خود باعث هیرسوتیسم یا همان پرمویی در زنان می شود و نیز قسمت های تیره در ناحیه گردن و چین و چروک  ها می شود.

درک مطلب ایندکس گلایسمیک، نسبتی که نشان می دهد که چه گونه بعد از خوردن غذاهای با ایندکس گلایسمیک بالا و پایین، سطح قند خون به سرعت بالا می رود، کمک می کند تا انتخاب درست تری برای غذا ها داشته باشید.

چه نوع قند هایی را بهتر است نخورید!

کربوهیدرات های ساده دشمن پوست زیبای شما هستند. چراکه خیلی سریع به قند ساده گلوکر تجزیه می شوند و در نتیجه سطح انسواین خون را بالا می برند. از غذاهایی که باهث ایجاد التهاب شده، غذاهای با درجه گلایسمیک بالا و چربی اشباع شده بالا دوری کنید، غذاهایی مثل نان های سفید، غذاهای سرخ شده، بستنی، آبمیوه های غیر طبیعی، پاستای ساده، سس های پر از شکر و چربی، پنیر کرمی، مربا، پیتزاهای چرب، شکر( چه شکر سفید و چه شکر قهوه ای)، نوشابه هاو غیره.

چه نوع قندهایی را انتخاب کنید!

کربوهیدرات های پیچیده را انتخاب کنید، مثل برنج قهوه ای ، سبزیجات که با سرعت پایین تری به قند ساده گلوکر تجزیه می شوند، پس در سطح قند خون باعث افزایش ناگهانی نمی شوند.خوراکی هایی با شاخص گلایسیمکی پایین، مثل لوبیاها، مغزها و دانه ها، غذاهای غنی از فیبر که جذب قند با تاخیر صورت می گیرد. سعی کنید از چربی های سالم و ضد التهاب مانند روغن زیتون و آووکادو، گوشت ها لخت و کم چرب مثل سالمون، فیبر مثل انواع کلم و آنتی اکسیدان هایی مثل انواع توت ها مصرف کنید تا پوستی جوان  تر و زیبا تر داشته باشید.

چه گونه تاثیر منفی شکر و قند را خنثی می کند!

به میزان کافی بخوابید. زمانی که خواب کافی نداشته باشید، بدن شما هورمون های استرس، کورتیزول، آزاد می کند که خود باعث تحریک کردن سیستم آزاد سازی گلوکز و به دنبال آن انسولین می شود.

تا جایی که می توانید در مورد مسائل استرسی صحبت نکنید یا خود را در موقعیت های استرسی آزار دهنده قرار ندهی، چراکه باعث می شود سطح انسولین خون بالا برود. این ماجرا اغلب با ایجاد جوش و آکنه همراه هست.

به جای تعداد محدود وعده های غذایی سنگین، تعداد وعده ها را بیشتر کنید.اگر می خواهید میزان قند خون را به اندازه و ثابت نگه دارید از غذاهای با شاخض گلایسمیک پایین و پروتیین بالا در در هر سه ساعت مصرف کنید.

با آگاهی کامل پخت و پز کنید و میز غذای خود را بچینید. وقتی در حال پخت پز غذاهای نشاسته ای مثل سیبزمینی و غذاهای آردی هستید، یادتان باشد که گرما باعث فرایند ژلاتینه شدن می شود ک خود این مساله باعث افزایش شاخص گلایسمیک می شود.پس سعی کنید غذاهای نشاسته ای که در دماهای بالا پخت و پز می شوند را مصرف نکنید مثل سیب زمینی سرخ کرده که همه ما دوست داریم و از خوردنش لذت می بریم.

وقتی سر میز غذا می نشینید، ابتدا از غذاهای پروتئینی شروع کنید چراکه باعث افزایش ناگهانی انسولین نمی شوند.

چربی های مفید و سالم مثل امگا۳ را در برنامه غذایی خود جای دهید.

با رژیم غذایی سالم پوستی شاداب و زیبا داشته باشید.

 

 

 

 

درباره نویسنده

خانم مرصعی

خانم مرصعی

کارشناس صنایع غذایی از دانشگاه فردوسی مشهد