تغذیه و لاغری لایف استایل سالم

ابرغذا اصلا یعنی چی؟

ابرغذا
خانم مرصعی
نوشته شده توسط خانم مرصعی

اجازه بدین تا همینجا یک مساله رو توضیح بدم، اینجا منظور از ابر در عبارت ابرغذا یعنی مثلا ابر قدرت نه اونی که ازش بارون میاد

اگر جایی دیدید که به یک غذا یا میوه یا هر خوراکی دیگری برچسب ابرغذا زدن خیلی هم باور نکنید. ابرغذا به خوراکی ای می گویند که، ترکیب تغذیه ای منحصر به فردی داشته باشد که معمولا توی رژیم غذایی روزانه ما آدم ها پیدا نمی شود. حالا این ترکیب تغذیه ای می تواند گلچین خاصی از آنتی اکسیدان های کم یاب باشد، یا مواد مغذی ضد التهابی یا ترکیب پروتئینی خیلی محشر باشد. به هر حال با همین تعریف ساده دیگر می توانید تشخیص بدهید که یک خوراکی جزو ابرغذا ها هست یا خیر. پس بنابراین الزاما به هر خوراکی مغذی یا مفیدی ابرغذا نمی گویند.

و اما چند مثال خوشمزه برای ابرغذا:

کلم پیچ

کلم پیچ از سبزیجات های جادویی محسوب می شود. ترکیب مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی که کلم پیچ دارد، منحصر به فرد است وعلاوه بر قوی کردن سیستم ایمنی، بخاطر ترکیبات مغذی کلم پیچ باعث می شود آنزیم های سم زدای کبدی نیز تقویت شوند و بنابراین یک سم زدای عالی محسوب می شود و به نوعی ابرغذا به حساب می آید. پس حتما توی سالادها از کلم ها و خصوصا کلم پیچ استفاده کنید. اگه دوست داشتید ازسالادها و غذاهاتون عکس بگیرین و برای ما بفرستید.

شیر بادام

شیر بادام دومین ابرغذا که وجود آن توی رژیم غذایی ما ایرانی ها لازم است، ولی متاسفانه شیر بادام در ایران خیلی کم پیدا می شود. اما اگر به چشمتون خورد حتما امتحان کنید. شیر بادام خصوصا جایگزین خوبی برای شیر گاوهست و برای کسانی که حساسیت به گلوتن یا لاکتوز دارن پیشنهاد می شود. شیر بادام لذیذ ترکیب جادویی از اسیدهای چرب مفید دارد و علاوه بر این ترکیب ب کمپلکس کاملی دارد. داشتن ارزش بالای ویتامین های ب ویژگی  ای هست که در محصولات گیاهی کمتر پیدا می شود. پس اگه گیاهخوار هستید بدانید و آگاه باشید که شیر بادام انتخاب بسیار هوشمندانه ای هست. اگر کلسترول بالا دارید شیر بادام را به سفره ی خود در کنار قهوه یا کاکائو یا نسکافه اضافه کنید.

اما در کل حواستان باشد که زیاده روی در هیچ خوراکی ای خوب نیست. شیر بادام کالری بالایی دارد!

تخم کتان

جدیدا در مورد تخم کتان زیاد می شنویم. و روز به روز تحقیقات بیشتری روی خواص تخم کتان انجام می گیرد. شما از بقیه پیشی بگیرید و از همین امروز تخم کتان را به سالاد، غذا و ماست اضافه کنید و نوش جان. تخم کتان هم به صورت بو داده شده و هم به صورت پودر قابل استفاده هست و هرکدام مزیت های خود را دارد. تخم کتان هم پایین آورنده ی کلسترول است و نیز منبع غنی از مواد معدنی و انواع ویتامین ها هست. اگر مشکوک به پوکی استخوان هستید، کلسترول بالا دارید و یا مشکل یبوست دارید هر روز یک قاشق غذا خوری از تخم کتان را به سفره ی خود اضافه کنید.

دو پیشنهاد ویژه برای تخم کتان به عنوان یک ابرغذا که احتمالا تا حالا امتحان نکردید

۱- در منزل نان بپزید و از تخم کتان به همراه کنجد روی نان بپاشید یا داخل خمیر بریزید.

۲-انواع اسموتی درست کنید و توی هر لیوان مقداری تخم کتان اضافه کنید تا خاصیت آن چندین برابر شود.

آووکادو

آووکادو تنها خوراکی حاوی چربی هست که همه ی پزشکان و متخصصین تغذیه مصرف آن را توصیه می کنند و یک مدل ابرغذا هست . آووکادو  این خوراکی محشر غنی از ویتامین  ” ث” C، ویتامین های B”ب”، کلیسیم، ویتامین E”ای”  می باشد. حتی اگر اضافه وزن دارید، کلسترول بالا دارید یا سوخت و ساز بدنتان پایین است، آووکادو تنها منبع چربی است که شما همچنان مجاز به مصرف آن هستید. یه جورایی می شود گفت که با چربی، چربی را درمان کنید.

یک پیشنهاد برای روش مصرف آووکادو: آووکادو را نصف کنید، هسته را خارج کنید، با چنگال آن را له کنید، مقداری لیموترش و ادویه یک سس بسیار لذیذ تهیه کنید. این سس رو می توانید کنار ماهی، استیک یا تخم مرغ به صورت پوره مصرف کنید.

 

 

 

 

درباره نویسنده

خانم مرصعی

خانم مرصعی

کارشناس صنایع غذایی از دانشگاه فردوسی مشهد