تغذیه و لاغری لایف استایل سالم

خوراکی هایی که باعث ایجاد حس شادی و خوشحالی می شوند.

شادی و خوشحالی happiness
خانم مرصعی
نوشته شده توسط خانم مرصعی

ما می توانیم با چیزهای خیلی ساده احساس شادی و نشاط را در خود ایجاد کنیم. مدیتیشن، خواب کافی، خندیدن، بخشندگی و کمک به دیگران، گذراندن وقت با افرادی که دوستتشان داریم، کتاب خواندن، دیدن فیلم و سریال های خوب و نگهداری از حیوانات خانگی، غذا پختن و خیلی راه های دیگر به ما کمک می کنند تا حس خوب شادی داشته باشیم. اگه شما هم نیاز به کمی خوشی و حس شادی هستید. این خوراکی ها را امتحان کنید.

غذاهای حاوی پروبیوتیک

طی تحقیقاتی در هلند افراد را به صورت داوطلبانه از محصولات حاوی پروبیوتیک و یا دارونماها، برای ۴ هفته مصرف کردند.  و این افراد نشان دادند که از میزان خلق و خوی غمگین آنها کاسته شده است که به علت کاهش افکار منفی بوده است و در نتیجه خس شادی بیشتری داشتند.و به این نتیجه رسیدند که نوع و مقدار باکتری های مفید دستگاه گوارش روی خلق و خوی شما تاثیرگذار است. دانشمندان برای این عملکرد نام ” محور روده-مغز” را گذاشته اند که نشاندهنده ی ارتباط قوی بین دستگاه گوارش و مغز است. پس خوردن و نوشیدن خوراکی های تخمیری حاوی پروبیوتیک مثل کلم ترش ( کلم رنده شده و آبپز با سرکه)،  کفیر، ماست و یا مکمل پروبیوتیک. کیمچی یک خوراک تخمیرشده سنتی کره ای است که از سبزیجات و ادویه‌جات گوناگون و البته بیشتر اوقات با نوعی کلم چینی به نام بائچو  فلفل قرمز درست می‌شود. کره‌ای‌ها به طور معمول و روزمره کیمچی را به عنوان غذای فرعی و مکمل در وعده‌های غذایی همراه با برنج می‌خورند.

سبزیجات و سپس میوه ها

در مطالعه ای حدود سیصد نفر  و در مطالعه ای دیگر هشتادهزار نفر را مورد بررسی قرار دادند. و دیده شد با مصرف بیشتر سبزیجات و نیز میوه ها، این افراد احساس شادی و خوشحالی و انرژی بیشتری دارند. پس بیایید تا سبزیجات و میوه جات را در سبد غذایی خود جای دهیم به ویژه تربچه، انار، زردآلو.

قهوه

طی مطالعات به این نتیجه رسیدند که نوشیدن قهوه در صبح به میزان انرژی و مهربانی و حس رضایت و شادی شما مرتبط است. و نیز خانم هایی که عادت به نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان قهوه در روز هستند، به میزان ۱۵ درصد، نسبت به خانم هایی که یک یا کمتر از یک فنجان قهوه در روز می نوشند، کمتر در معرض افسردگی هستند. پس اگر از طعم و بوی قهوه لذت می برید حتما نوشیدن قهوه را فراموش نکنید.

شکلات تلخ

اصلا شنیدن اسم شکلات تلخ رو لب ها خنده و حس خوب و شادی می آورد. برای من که اینجوری هست. آنتی اکسیدان های موجود در شکلات تلخ باعث بهبود گردش خون در رگ ها و کاهش هورمون های استرس می شود. شکلات تلخ نیز حاوی منیزیم است، ماده معدنی منیزیم که کاهش دهنده ی علائم سندروم قبل از قائدگی مثل خستگی، افسردگی و تحریک پذیری می شود. پس شکلات تلخ بخورید و نوش جان.

انواع قارچ

من که خیلی قارچ دوست دارم و تو بیشتر غذاهام از قارچ استفاده می کنم. قارچ ها داری میزان بالاتری از سلنیوم هستند. تحقیقات نشان داده اند که کمبود سلنیوم ” که مانند انتی اکسیدان عمل می کند” باعث افسردگی، عصبی بودن و احساس خستگی و کاهش حس شادی می شود. قارچ ها نیز دارای ویتامین د هستند و همان طور که می دانید بسیاری از ما دچار کمبود ویتامین د هستیم.

چای سبز

در مطالعه ای در ژاپن، چهل هزار نفر  را مورد برسی قرار دادند. و نشان دادند که میزان استرس های فیزیکی  افرادی که روزانه عادت به نوشیدن چای سبز دارند، ۲۰ درصد پایین تر از  دیگران است. نوشیدن چای سبز را هرگز فراموش نکنید. خبر دارید که با چای سبز می توانید کیک و دسر هم درست کنید.

گردو و بذر کتان

مغزها و دانه ها به ویزه گردو و بذر کتان دارای میزان زیادی آلفا-لینولنیک اسید هستند. و طی مطالعات متوجه شدند که زنانی که در رژیم غذایی خود میزانی بیشتری آلفا-لینولنیک اسید داشتند، کمتر دچار افسردگی می شوند. به این صورت که اگر میزان آلفا-لینولنیک اسید در خون کم  باشد، میزان سطح دوپامینشادی آور” را و نیز سروتونین “ضد عصبانیت” کاهش می یابد.

 

درباره نویسنده

خانم مرصعی

خانم مرصعی

کارشناس صنایع غذایی از دانشگاه فردوسی مشهد