تغذیه و لاغری لایف استایل سالم

راه حل هایی عالی برای کمتر غذاخوردن و جلوگیری از پرخوری عصبی!

unconscious eating پرخوری عصبی
خانم مرصعی
نوشته شده توسط خانم مرصعی

شاید تا به حال اصطلاح پرخوری عصبی به گوشتون خورده است یا شاید مطالی هم در مورد پرخوری عصبی خوانده باشید. احتمالا برای شما هم زیاد پیش می آید که بدون اینکه گرسنه باشید شروع می کنید به خوردن و بعد دچار عذاب وجدان می شوید و ترس از چاقی و اضافه وزن به سراغ شما میآید . غذاها برای ما چیزی فراتر از منبع انرژی هستند . در دنیای امروز ما به خاطر درگیر شدن با احساسات مختلف شادی، هیجان، افسردگی و یا استرس و یا برای سرگرم شدن، به عنوان بهانه ای برای جمع شدن با دوستان غذا می خوریم. حتما قبول دارید که اصولا ما بیشتر از کالری که بدنمان نیاز دارد غذا می خوریم. برای راحت شدن از شر این غذا خوردن های بی دلیل که در علم پزشکی به آن پرخوری عصبی می گویند مقاله ی زیر را مطالعه کنید. به گونه ای روش زندگی خود را تغییر بدهید که دیگر لازم نباشد با غذا خوردن خود را آرام کنید و دیگر نگران اضافه وزن و چاقی نباشید.

 

  • چند نکته را بدانیم و بعد به سراغ چند راه حل برویم

    • گرسنگی  و اشتها دو مورد کاملا متفاوت هستند و هیچ وابستگی به هم ندارند.
    • کسی که به هر دلیلی نتواند اشتهای خود را کنترل کند قطعا تحت خطر چاقی و اضافه وزن قرار دارد.
    • برای رفع گرسنگی واقعی چاره ای جز خوردن نیست اما اشتها ده ها راه حل دارد که به کمک آن ها می توانیم هوس یا اشتها را آرام کنیم.

    . اما راه حل ها

    • از دل برود هر آنکه از دیده برفت

    خوراکی های مخصوص مهمان داری را از جلوی چشمان خود پنهان کنید. نیازی نیست شیرینی و شکلات ها و چیپس و پفک هایی که برای مهمان ها تهیه شده اند، قبل و بعد از مهمانی هم روی میز باقی بمانند. همین امروز میز و یخچالتان را فیلتر کنید و خوراکی های گول زننده و پر از کالری را از جلوی چشمتون دور کنید. مطمئن باشید که این راه ساده، تحولی در زندگی شما ایجاد خواهد کرد و از پرخوری عصبی پیشگیری می کند. در آن صورت راه های جدید و سالم و بهتری را برای سرگرمی و خواباندن هوس خوردن خواهید یافت. و کم کم خواهید دید که یکی از دلایل چاقی و اضافه وزن شما همین مسال بوده است

    • بیکار نمانید

    نشستن به تماشای فیلم و سریال عامل اصلی پرخوری عصبی می تواند باشد. سعی کنید در این مواقع هم زمان کارهایی انجام دهید که سرتان گرم شود. میتوانید جلوی تلویزون اتو کنید یا سبزی پاک کنید. یا یک سری حرکات ورزشی کم تحرک را انجام دهید مثل نرمش ها و ماساژ صورت و دست و پا. شاید این کارها برای خیلی از ماها ذور از ذهن باشد. اما من مطمئن هستم که شما با کمی فکر می توانید سرگرمی مناسب خود را پیدا کنید.

    • بازی با رنگ ها و کاهش اشتها

    بر اساس تحقیقات مشخص شده است که غذا خوردن در بشقاب های رنگی مثل آبی و قرمز اشتها را کم می کند و از پرخوری عصبی کم می کند. و این یکی از روش های کاهش وزن نیز به حساب می آید. ما ایرانی ها هادت داریم در بشقاب های سفید غذا بخوریم که خب این تا حدی اشتها آور است. قرمز در ذهن ما علامت ایست است و آبی رنگی است که معمولا هیچ خوراکی را یادآوری نمی کند. بنابراین این دو رنگ از بهترین انتخاب هاست.

    • زود بخوابید

    کسی که عادت دارد دیر بخوابد، قطعا از بعد از شام تا زمان خوابیدن چندین بار به سراغ یخچال خواهد رفت. این عمل کاملا طبیعی است، چرا که شما دارید خلاف ساعت بیولوژیک بدن خود عمل می کنید، بنابراین سیستم بدن هم بهم می خورد و ناخورآگاه دچار پرخوری عصبی  می شوید. ساعت خواب خود را به مرور زمان تنظیم کنید و بعد از شام فقط یک وعده ی سبک میل کنید. یک ماه این کار را انجام دهید تا ببینید چه معجزه ای در زندگی شما ایجاد می شود.

    • بشقاب کوچک و میز بزرگ

    مطالعات نشان داده است که اگر غذا در بشقاب کوچک کشیده شود از لحاظ روانی برای ما سیر کننده تر است. پس بشقاب کوچک را برای وعده های غذایی خود انتخاب کنید و اینگونه با پرخوری عصبی مقابله کنید. در مورد میز اما این رابطه برعکس است و پشت میزهای بزرگ تر بنظر می رسد که ما انسان ها زودتر سیر می شویم.

    • چنگال نقره ای

    کسی که با چنکال نقره ای بزرگ غذا بخورد زودتر سیر می شود. این یک راه حل ثابت شده است. امتحان کنید! با چنگال تنها (بدون قاشق) غذا بخورید و خواهید دید که  پرخوری عصبی را متعادل تر می کند.

    • جایگاه غذا خوردن مهم است!

    احتمالا متوجه شده اید افرادی که همش در استرس هستند یا خیلی از ما وقتی دچار هیجان و استرس می شویم، راه می رویم و اغلب در حال خوردن یه چیزی هستیم. این یک نوع پرخوری عصبی محسوب می شود. سعی کنید تا همیشه نشسته غذا بخورید. جایگاه غذا خوردن را دور از دیس ها و قابلمه های اصلی غذا انتخاب کنید تا بعد از غذا خوردن دوباره وسوسه نشوید به ظروف اصلی غذا ناخونک بزنید.

    • قبل از خرید غذا بخورید و بعد به فروشگاه بروید!

    وقتی شما گرسنه نیستید و وارد فروشگا های بزرگ و پر از خوراکی می شوید یا به سمت خرید شکلات و بیسکویت و چیپس نمی روید یا کمتر خرید می کنید. این راه حل باعث می شود که کمتر خوراکی های پر کالری و ناسالم بخرید.

    • پرحرفی به جای پرخوری:

    اگر شما جز آن دسته افرادی هستید که در دوره همی ها و مهمانی ها در خوردن زیاده روی می کنید، این عادت را با حرف زدن با دیگران جایگزین کنید. یا سرگرم ها و بازی های دسته جمعه روا انتخاب کنید.

    • مسواک بزنید!

    تمیز شدن دندان ها بعد از وعده های اصلی غذایی باعث می شود تا دیرتر به فکر خوردن خوراکی دیگری بی افتید. چرا؟ چون حیف است دندان های به این تمیزی انقدر زود دوباره کثیف شود!

درباره نویسنده

خانم مرصعی

خانم مرصعی

کارشناس صنایع غذایی از دانشگاه فردوسی مشهد