سم زدایی لایف استایل سالم

پر از انرژی باشید

energy انرژِی
مرجان صحاف‌زاده
نوشته شده توسط مرجان صحاف‌زاده

من خودم به شخصه به عنوان یه کارشناس تغذیه خیلی روزها برام پیش میاد (تصحیح میکنم: پیش میومد) که بی دلیل احساس بی انرژی بودن میکردم و همین ضعف و بی حالی فیزیکی و روحی و کمبود انرژی باعث میشد روزهای بی نتیجه و بیخودی داشته باشم. حتم دارم که شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم میکنین. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده و نتیجه این تحقیقات میتونه زندگی هر آدمی رو زیر و رو کنه. مهم ترین نتایج رو میخوام باهاتون درمیون بذارم. ما همیشه عادت داریم وقتی بی انرژی هستیم به سراغ قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا بریم. اما مساله اینجاس که این راه حل ها دقیقا مثل استفاده از مسکن برای دردهای قابل درمان هستن. با چند تا تغییر توی سبک زندگی و تغذیه میتونیم برای همیشه این مشکل رو حل کنیم و همیشه پر از انرژِی باشیم.

اول از همه بگم که دلایل اصلی خستگی و بی انرژی بودن چه چیزهایی میتونن باشن؟

  • تغییرات فصلی (خصوصا ورود به بهار)
  • کمبودهای تغذیه ای (معروف ترینشون کمبود آهن و اسیدفولیک)
  • بهم ریختن هورمون ها یا انتقال دهنده های عصبی
  • غلیظ شدن خون
  • مشکلات کبدی
  • تجمع سموم در بدن (مثل سرب و بقیه فلزات سنگین)
  • کم آبی
  • نامتعادل بودن تغذیه (نسبت پروتئین، کربوهیدرات و چربی ها در غذا)
  • نداشتن روابط جنسی به مدت طولانی

 

بسته به اینکه علت اصلی خستگی شما کدوم یک از این موارد هست، مدت درمان و جواب گرفتن از درمان متفاوته. اگه مشکل از کبد باشه، معمولا برنامه های پاکسازی کمی زمان بر هستن اما در نهایت جواب میگیرین. اما درمان عوملی مثل کم آبی بلافاصله از روز دوم تاثیر خودشون رو میزارن. امروز برای شروع در این مقاله فقط میخوام به چند تغییر کوچک تغذیه ای اشاره کنم که میتونن روی مود و انرژی شما تاثیر بگذارن:

  • بیشتر آب بنوشید!

میدونم که از بس شنیدین آب بخورین، آب خیلی خوبه.. خسته شدین. شاید عجیب بنظر برسه که چیزی که کالری نداره بتونه روی میزان انرژی شما تاثیر بزاره. اما باید بگم که بر اساس تحقیقات آب یکی از معجزه آسا ترین انرژی دهنده ها محسوب میشه. نوشیدن مقداری آب هر ۱-۲ ساعت میتونه به بهبود بیشتر عوامل بالا کمک کنه. اگه نوشیدن آب براتون سخته، توصیه میکنم آب رو هیجان انگیز کنین. راههایی که مراجعین دوکان کشف کردن و ازش جواب گرفتن اضافه کردن مثل استفاده از چوب دارچین، تخم شربتی، حلقه های لیمو و خیار یا تکه های میوه ی یخ زده برای طعم دار کردن آب. آیا مشکل اصلی شما اینه که فراموش میکنین آب بخورین؟ راه حلی که روی خود من به شخصه جواب داده استفاده از عکس یک لیوان آب خنک هوس انگیز روی صفحه اصلی گوشی موبایلمه. اینجوری هر وقت موبایل رو نگاه میکنین ناخودآگاه تشنتون میشه و حس محشر نوشیدن آب خنک بهتون یادآوری میشه.

 

  • کره بادام زمینی!

کره بادام زمینی یا کره بادام شیرین نه تنها منبع خوبی از پروتئینه که به شما احساس سیری میده، بلکه با ترکیب فوق العاده ای از پروتئین، چربی های مفید، فیبر و کمی شکر، تمام نیازهای اصلی شما رو برطرف میکنه و انرژی شما رو تامین میکنه. کره بادام زمینی رو به تنهایی میل کنین یا تکه هایی از سبزیجات یا میوه های مورد علاقه خودتون رو توی کره بزنین و میل کنین. فقط حواستون باشه که بیشتر از ۱-۲ قاشق غذاخوری در روز مصرف نشه چون واقعا بمب انرژی هست و میتونه چاق کننده باشه.

 

  • موز بخورید!

موز یک اسنک عالی محسوب میشه. ترکیبات اصلی موز شامل پتاسیم، ویتامین های B و فیبره که این سه ترکیب اصلی طبق تحقیقات در کنار هم میتونن تاثیر انرژی زایی زیادی داشته باشن. چه به عنوان یک میان وعده بین ناهار و شام و چه برای اسنک مناسب قبل از ورزش شما میتونین روی این میوه حساب کنین که میتونه شما رو پر انرژی و سرحال نگه داره.

شما حتی میتونین کمی موز و کره ی بادام زمینی رو باهم ترکیب کنین و یک بمب TNT  انرژی درست کنین!

 

  • شکلات تلخ!

بله شکلات هم میتونه از طرف کارشناسان تغذیه و محققین به عنوان دارو تجویز بشه. شکلات تلخ انرژی دهنده ی روح و جسم با همه. اول از همه اینکه بخاطر کافئین طبیعی که داره میتونه جایگزین خوبی برای معتادین به قهوه باشه. و دوم اینکه منبع غنی از فیتوکمیکال های مختلفه، دقیقا مشابه همون هایی که از میوه و سبزیجات میگیرین، فقط با این تفاوت که شکلات تلخ لذیذ هم هست!

پس بفرمایید شکلات تلخ! نوش جان!

 

  • تخم مرغ!

تنها پروتئین خالص موجود در سفره ی ما تخم مرغ هست و پروتئین کلید اصلی انرژی محسوب میشه. هر تخم مرغ حاوی ۶ گرم پروتئین با کیفیت بالاس و علاوه بر این یک مولتی ویتامین برای گروه B و ویتامین A  محسوب میشه. روز خودتون رو با یک صبحانه ی تخم مرغ دار شروع کنین و تاثیرش رو ببینین.

برای ایده گرفتن میتونین یک سری به دستورای غذا یی داخل اپلیکیشن چاغری (دوکان۲) بزنین.

 

  • هوموس میل کنید!

هوموس با لوبیا یا نخود تهیه میشه و یک شوک دهنده عالی برای یک روز شلوغ و خسته کننده است. ترکیب معروف فیبر و پروتئین و ویتامین های B در این غذا هم مشهوده و مهم تر از همه میتونه سطح قند خون شمارو ثابت نگه داره. برای بهترین تاثیر،  هوموس رو با کمی سبزیجات میل کنید.

 

  • سالمون میل کنید!

سالمون حاوی اسیدهای چرب امگا۳ است که بدن شما نمیتواند آن ها را تولید کند و برای تامین آن ها به غذا های دریایی خصوصا سالمون وابسته است. ماهی سالمون چربی هایی دارد که برای عملکرد سلول ها ضروری است و حتی برای بهبود مود هم توسط محققین توصیه شده است. وقتی اسم ماهی میاد فورا به سراغ پلو ماهی نرین. سالمون یک ماهی ویژه اس که باید به روشی ویژه هم خورده بشه. برای طبخ سالمون به سراغ روش های آشپزی فرانسوی  برین. (تعدادی دستور پخت لذیذ توی اپلیکیشن چاغری (دوکان۲) آماده ی استفاده هستند. حتما امتحان کنید.)

با سالاد سالمون شروع کنید!

کروهیدرات ممنوع!

درباره نویسنده

مرجان صحاف‌زاده

مرجان صحاف‌زاده