تغذیه و لاغری سم زدایی

آیا میدانید اهمیت نوشیدن آب چه قدر است؟

اهمیت_نوشیدن_آب
خانم مرصعی
نوشته شده توسط خانم مرصعی

آیا میدانید اهمیت نوشیدن آب چه قدر است؟

اهمیت_نوشیدن_آب

در همه ی رژیم های کاهش وزن و لاغری، سلامتی و بدن سازی، روی مصرف زیاد آب تاکید می شود، چرا؟ میدانیم شاید این حرف تکراری باشد، اما نوشیدن آب برای سلامتی شما ضروری است. بدن ما از ۶۵% آب تشکیل شده است و شما باید به مقدار کافی آب بنوشید تا سیستم بدن شما به خوبی کار کند. برای مبارزه با بیماری ها گرفته تا جلوگیری از نفخ معده ، آب نوشیدن یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانید انجام دهید. بسیاری از شما به ندرت آب می نوشید. اصلا فکر نکنید که این افراد ساکنین کشورهای جهان سومی هستند یا در قحطی آب به سر می برند. این ها افرادی هستند که دوست دارند به جای آب مثلا آبمیوه، نوشابه، سودا یا قهوه بنوشند، درست است که با نوشیدن این مایعات شما مقداری آب وارد بدن خود می کنید و این هم درست است که در غذاهایی که می خورید هم مقداری آب وجود دارد، اما زندگی بدون آب  بسیار خطرناک است.

با جدی نگرفتن مصرف کافی آب دچار مشکلات زیادی از جمله موارد زیر خواهید شد:

 

  • با نوشیدن ناکافی آب انرژی شما افت می کند:

احساس افت انرژی  سستی و می کنید؟ نوشیدنی های کافئین دار را کنار گذاشته و آب بنوشید.

دکتر ارین پالینسکی (رژیم درمان) در این باره می گوید: ” شما باید در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید. در واقع حتی کم آبی خیلی سطحی و کم هم می تواند تا حد زیادی انرژی شما را بگیرد و شما را خسته کند.”

  • با نوشیدن ناکافی آب شما دچار احتباس آب می شوید:

با مصرف کم آب دچار احتباس آب( ورم ) می شوید. ممکن است در نگاه اول این جمله متناقض به نظر بیاید، اما بدانید که حذف آب خالص از برنامه ی غذایی باعث تجمع آب در بدن و افزایش وزن می شود.دکتر ابی شارپ، رژیم درمان، می گوید: وقتی شما به اندازه کافی آب نمی نوشید، بدن شما احساس خطر می کنید و در نتیجه، هر قطره ی آبی که وارد بدنتان می شود را در خود نگه می دارد.

  • با نوشیدن ناکافی آب خطر سکته را افزایش می دهد:

بر اساس مطالعاتی که اخیرا انجام گرفته، گزارش شده است که کم آبی نه تنها دوره ی بهبودی بعد از سکته را طولانی تر می کند، بلکه می تواند خود سکته را نیز تشدید کند. اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی توانید حجم زیادی آب خالص بنوشید، می توانید با مواد طبیعی مثل لیمو ترش،،  آب را طعم دار کنید.

  • با نوشیدن ناکافی آب احساس گرسنگی شما تشدید می شود:

معمولا این اتفاق زیاد می افتد که افراد حس گرسنگی و تشنگی را باهم اشتباه می گیرند. اگر شکم شما صدا می دهد، بهترین کاری که می توانید بکنید نوشیدن آب است. ایمی شاپیرو (متخصص تغذیه) می گوید: “بهتر است وقتی برای رفع گرسنگی تصمیم به خوردن یک میان وعده می گیرید،، اول آب بنوشید و ۲۰ دقیقه بعد به سراغ آن خوراکی بروید. دکتر شاپیرو در تحقیقات اخیر خود به دنبال راه حل هایی است که به کمک آن بتواند آبب خالص را جایگزین نوشیدنی های شیرین مثل سودا، نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا بکند.

  • با نوشیدن ناکافی آب تمرکز شما پایین می آید:

مغز شما که عنصر اساسی برای یافتن بهترین ایده ها در زندگی است هم به آب زیاد احتیاج دارد. توانایی مغز و تمرکز شما (که از ۸۰% آب تشکیل شده است) نیز به مقدار آبی که می نوشید بستگی دارد. حتی کوچکترین کم آبی که در بدن رخ بدهد هم عملکرد درست آن را مختل می کند. اماا طبق یک مطالعه ی انجام شده در انگلیس، اگر آب کافی را به بدن برسانید، انعطاف پذیری ذهن شما، خود به خود، ۱۴% افزایش می یابد.

  • با نوشیدن ناکافی آب بد اخلاق تر می شوید:

بی دلیل بد اخلاقی می کنید و عصبانی می شوید؟ فراموش کردن آب می تواند به حالت عصبانی شما دامن بزند. در دو مطالعه که در دانشگاه کنتیکت انجام شده است، تست های شناختی مختلفی را روی مردان و زنان انجام دادند و مشاهده کردند که حتی کم آبی خفیف هم بر مود آن ها تاثیر گذار بوده و باعث ایجاد خستگی و سردرد می شود.

  • با نوشیدن ناکافی آب دچار سردرد می شوید:

وقتی سردرد می گیرد، قبل از اینکه به سراغ مسکن بروید، نوشیدن آب را امتحان کنید. در مطالعه ای که در بالا اشاره کردیم، گزارش شده است که کم آبی می تواند باعث ایجاد سردرد نیز بشود.

  • با نوشیدن ناکافی آب متابولیسم شما کاهش می یابد:

یکی از مطالعات چاپ شده در مجله ی Clinical Endocrinology and Metabolism گزارش کرده است که کاهش مصرف آب  می تواند به شدت روی متابولیسم بدن و برنامه های رژیمی و لاغری شما را بهم بریزد. بعد از نوشیدن حدودا ۱۷ انس آب (حدود ۲ لیوان بلند)، سرعت متابولیسم افرادد شرکت کننده در این تحقیق تقریبا ۳۰% افزایش یافت. محققان تخمین زده اند که مصرف ۱٫۵ لیتر آب در روز (حدود ۶ فنجان) می تواند ۱۷۴۰۰ کالریی بیشتر در یک سال بسوزاند- یعنی معادل ۵ پوند کاهش وزن!

  • با نوشیدن ناکافی آب دیگر نمی توانید بدن سازی و ورزش کنید:

بدن بدون آب نمی تواند کربوهیدرات را به انرژی تبدیل کند. و بر اساس گزارشات مجله ی  Physiology of Sport and Exercise، شما بدون آب کافی در بدن، نمی توانید آمینواسیدهای ضروری را به عضلات خود برسانید. نه تنها ورزش ها و تمرینات بدنی شما به مشکل برمی خورند، بلکه با ورزش کردن هم بدن دیگر چربی ها را هم نمی سوزاند.

  • با نوشیدن ناکافی آب پوست شما خراب می شود:

آب کمک می کند تا پوست شادابی داشته باشید، پس تصور کنید که کم آبی چه بلایی سر پوست می آورد. وقتی آب کافی مصرف نمی کنید، در رشته های کلاژنی تغییر ایجاد می شود که خط و خطوط صورت عمیق تر خواهد شد. ما به نوشیدن آب نیاز داریم تا بتوانیم آبرسانی مناسبی بهه اعضای داخلی بدن داشته باشیم. پس وقتی آب نمی خورید، انتظار این را هم داشته باشید که دهان، پوست و در کل بدن خشک شود.

  • با نوشیدن ناکافی آب کلیه ها درست کار نمی کنند:

دکتر کومار در این باره می گوید: “برای اینکه کلیه ها درست کار کنند، شما به آب نیاز دارید تا خون را رقیق کند. بدون آب کافی، کلیه ها باید کار خود را چند برابر کنند تا بتوانند خون را تصفیه کنند. کم آبی شدید باعث از کار افتادن کلیه یا حتی تشکیل سنگ کلیه می شود.”

  • با نوشیدن ناکافی آب مشکل دفع  و یبوست پیدا می کنید:

یبوست گرفته اید؟ دکتر نیتین کومار، متخصص گوارش، می گوید: ” روده ها زمانی خوب کار می کنند که روزانه ۵ لیتر آب جذب کنند و بنابراین دفع مدفوع هم راحت تر می شود و دچار یبوست نمی شوید. اما وقتی روده ها متوجه شوند که بدن با کم آبی مواجه است، مقدار زایدی از آبی که جذب کرده است را به خون دوباره بازمی گرداند که همین امر باعث سخت شدن دفع مواد زائد می شود.”

  • با نوشیدن ناکافی آب  قلب هم درست کار نمی کند:

خب این خبر ترسناکی است! دکتر کومار می گوید: “در کم آبی ، قلب باید سخت تر کار کند تا وقتی شما می ایستید، جریان خون را در بدن حفظ کند. حال اگر این کم آبی شدید باشد و قلب از پس جبران آن بر نیاید، خون کافی به مغز نمی رسد و شما بیهوش می شوید.”

  • با نوشیدن ناکافی آب دیگر گریه نمی کنید:

کمبود آب اشک های شما را خشک می کند (اما این اتفاق فقط از لحاظ فیزیکی رخ می دهد و نه احساسی). دکتر آلیسا گارتنبرگ در این باره می گوید:  “تولید اشک در افرادی که کم آب می نوشند، کاهش می یابد، چرا که بدن دارد تلاش می کند با کاهش خروج مایعات از بدن، تعادل را در بدن برقرار کند. تا در نتیجه بتواند آب کافی برای کار کردن ارگان های حیاتی بدن را فراهم کند.”

  • با نوشیدن ناکافی آب  آقایان دچار ناتوانی جنسی می شوند:

حقیقت تلخ اینجاست. آب ناکافی باعث ناتوانی جنسی در آقایان می شود. در کم آبی، بدن آنژیوتانسین (هورمونی که در مردان باعث  مشکلات  نعوض بالا می شود) بیشتری تولید می کند.

  • با نوشیدن ناکافی آب رنگ ادرار تغییر می کند:

یک روش مناسب برای فهمیدن این موضوع که آیا آب کافی به بدن خود می رسانید یا نه، چک کردن ادرار است. اگر آب کافی نخورید، رنگ ادرار شما زرد تیره می شود. اگر شدیدا دچار کم آبی شده باشید، ممکن است کلا ادرار شما قطع شود.

درباره نویسنده

خانم مرصعی

خانم مرصعی

کارشناس صنایع غذایی از دانشگاه فردوسی مشهد