تغذیه و لاغری

جایگزینی وعده های اصلی غذا با شیک های پروتئینی برای لاغری ؟

جایگزینی با شیک پروتئینی
خانم مرصعی
نوشته شده توسط خانم مرصعی

آیا با جایگزین کردن شیک های پروتئینی می توانیم به کاهش وزن برسیم؟

رسیدن به وزن ایده آل و کاهش وزن کار آسانی نیست. به این ترتیب تعجب ندارد که بازار محصول های ازین قبیل که به لاغر شدن کمک کند خوب باشد و  تولید کننده ی این محصولات درآمد بالایی داشته باشند. از روش های پرطرفدار امروزی جایگزینی غذای اصلی با انواع شیک ها است که به شما اجازه می دهد به جای وعده های اصلی ناهار و شام معمولی، از شیک ها استفاده کنید. بسیاری از مردم ترجیح می دهند که برای صبحانه؛ یک لیوان شیک شکلاتی را به جای یک کاسه فرنی بخورند.

دکتر تیم کرو، رژیم درمان و دانشیار در دانشگاه دیکین، در باره ی این رژیم می گوید: “پایه این رژیم بر این اساس است که به جای یک یا دو وعده از وعده های  اصلی غذایی، از انواع شیک ها مصرف شود، تا در نتیجه از پرخوری جلوگیری کرده باشیم.”

برای کسانی باشد که وقت کافی یا علاقه ی کافی برای آشپزی را ندارند، این روش می تواند انتخاب خوبی باشد. از مزایای مصرف شیک ها به منظور لاغری این است که مصرفشان بسیار ساده است.

دکتر کرو معتقد است: “با اینکه شیک ها تا حد قابل قبولی دارای ارزش تغذیه ای هستند، اما با این حال نمیتوانند جایگزین غذای واقعی بشوند.”

به منظور کاهش وزن باید شیک ها به میزان محدودی و در کنار غذاهای اصلی مصرف شوند و نه به جای آنها. علاوه بر این شما باید به کنترل واحدهایی که در هر وعده می خورید نیز ادامه دهید.  با اینکه شیک ها به میزان قابل قبولی حاوی پروتئین هستند و بنابراین باعث ایجاد حالت سیری می شوند، اما به هر حال باید این حقیقت را بپذیرید که در یک برنامه ی کاهش کالری، در نهایت احساس گرسنگی به سراغ شما می آید.

دکتر کرو میگوید:” شواهدی بوده است مبنی بر این که مصرف شیک ها به جای وعده های اصلی غذایی، در صورتیکه طبق برنامه باشد، میتواند به کاهش وزن کمک کند.”

به طور کلی شواهد نشان داده اند که تا یک سال می توان با این رژیم  وزن کم کرد. که نتیجه مثل سایر رژیم ها است. اما مشکل اینجاست که در بیشتر مواقع این کاهش وزن بازگشت پذیر است. دکتر کرو معتقد است که مردم برنامه ی رژیمی خود را زمانی بهتر رعایت می کنند که توسط یک رژیم درمان تنظیم شده باشد.

امروزه می توان جایگزین های بسیاری را برای غذای اصلی خود در داروخانه ها یا فروشگاه های مواد غذایی پیدا کنید. بیشتر این خوراکی های جایگزین به شکل پودر هستند که می توانید با آن ها شیک ها را درست کنید، اما بقیه بیشتر در شکل سوپ یا شکلات هستند. دکتر کرو می گوید، قوانینی وجود دارد که بر اساس آن باید گفت یک محصول غذایی می تواند جایگزین غذای اصلی باشد یا خیر. مثلا آن غذا (پودر، سوپ یا شکلات) باید طوری تهیه شده باشد که هر ۱۶ ویتامین ضروری را برای بدن تامین کند. دکتر کرو در این زمنیه یادآوری می کند که شما باید در هنگام خرید این محصولات حواستان را جمع کنید، چراکه بسیاری از آن ها (به خصوص شکلات ها) حاوی مقدار زیادی قند و انرژی هستند که طبیعتا برای کاهش وزن آن ها را نامناسب می کند.

استفاده از شیک ها چه مشکلی در پی دارد؟

توضیحات بالا به این معنی نیست که شما می توانید شیک ها را به جای غذا میل کنید.

اولا، با اینکه جایگزین کردن غذای اصلی با شیک ها می تواند بسیار ساده تر باشد، اما این روش به صورتی نیست که شما بتوانید برای طولانی مدت حفظ کنید و از طرفی دیگر به شما یاد نمی دهد چطور رژیمی سالم داشته باشد تا به کمک آن وزن بدست آمده را برای دراز مدت حفظ کنید.

دوما، این ترکیبات، از لحاظ یک رژیم سالم و کامل، همه ی مواد لازم را برای بدن شما تامین نمی کنند.

دکتر کرو در این باره می گوید: “آن ها فیبر کافی ندارند و از لحاظ فیتونوترینت ها (ترکیبات مغذی در سبزیجات و میوه ها) نیز فقیر هستند.”

علاوه بر این، وقتی یک ترکیب آماده مثل شیک را به جای غذای واقعی می خورید، لذت غذا خوردن را از خود گرفته اید  و نه تنها تنوع بافت، طعم و بوی غذای واقعی را دیگر تجربه نمی کنید، بلکه جوانب اجتماعی خوردن را هم دیگر ندارید. انسان ها همیشه دوست دارند که هنگام صبحانه، ناهار و شام دوره هم جمع شوند و غذای واقعی بخورند.

دکتر کرو میگوید:” شیک ها جوانب اجتماعی خوردن را ندارند و افرادی که چنین رژیم هایی را شروع میکنند، معمولا احساس رضایت هنگام خوردن را تجربه نمیکنند.  شما نمیتوانید برای همیشه این کار را بکنید و بالاخره از طعم های تکراری خسته می شوید.”

دکتر پیریا سامیتران، متخصص غدد و یکی از محققان دانشکده ی پزشکی دانشکاه ملبورن، که تحقیقاتش را بر روی درمان چاقی متمرکز ساخته است می گوید: “بسیاری از کلینیک های کاهش، از جایگزین کردن وعده های اصلی غذایی با ترکیبات آماده به عنوان یک روش برای اعمال رژیم های کالری محدود (VLED) استفاده می کنند. فقط شیک هایی که همه ی مواد مغذی را دارا باشند در برنامه ی VLED قابل استفاده هستند.”

دکتر پیریا سامیتران معتقد هستند که جایگزینی غذای اصلی با بسته های آماده ی غذایی کم کالری، فقط باید تحت نظر متخصصین انجام بگیرد. در این حالت است که می توانیم مطمئن باشیم که محصول مناسب با روشی مناسب مصرف می شود، وضعیت سلامتی افراد تحت نظر گرفته شده و مردم میتوااند سوالات و ابهامات خود را با آن ها در میان بگذارند.

درباره نویسنده

خانم مرصعی

خانم مرصعی

کارشناس صنایع غذایی از دانشگاه فردوسی مشهد