اخبار لایف استایل سالم

شروع فصل بهار و شروع خواب آلودگی

خواب آلودگی و فصل بهار sleepy in spring
خانم مرصعی
نوشته شده توسط خانم مرصعی

تا به حال به این فکر کرد اید که چرا با شروع فصل بهار مدام احساس خواب آلودگی و خستگی داریم. زمانی که روزها دوباره طولانی شده و دمای هوا بالا می رود، بدن کند تر از طبیعت به این تغییرات عادت می کند. و مقداری طول می کشد تا ساعت بیولوژیک بدن ما به این همه تغییر و تحول عادت کند . در مسیر  دو هورمون ملاتونین و سروتونین  در خواب آلودگی فصل بهار  نقش اساسی دارند.

سروتونین چیست؟

هورمون سروتونین باعث ایجاد سرخوشی و خوشحالی می شود. ترشح هورمون سروتونین تحت تاثیر روشنایی روز است. با قرار گرفتن بیشتر بدن ما در معرض نور طبیعی خورشید، مقدار بیشتری هورمون سروتونین در بدن تولید خواهد شد. در فصل بهار تابش آفتاب افزایش یافته و در نتیجه هورمون سروتونین بیشتری در بدن تولید می شود. با افزایش هورمون سروتونین ، ترشح هورمون ملاتونین متوقف می شود.

ملاتونین چیست؟

هورمون ملاتونین به هورمون خواب معروف است. هورمون ملاتونین  مسئول است تا به ما کمک کند شب ها با خواب آرامی داشته باشیم.

همان طور که در بالاتر گفته شد، ترشح این دو هورمون ملاتونین و سروتونین  تحت تاثیر تابش نور خورشید هستند. در زمستان، نسبت این دو هورمون ملاتونین و سروتونین باعث می شود که خواب زمستانی به سراغ بسیاری از حیوانات بیاید و در بهار بیداری هم به سراغ طبیعت می آید و هم بدن موجودات کم کم بیدار می شود. اما کمی طول می شد تا بدن ما به این شرایط عادت کند. بنابراین تا مدتی که این دو هورمون ملاتونین و سروتونین تنظیم نشوند مشکل خواب آلودگی در بهار برای ما حل نمی شود.

حال با این خواب آلودگی اول فصل بهار چه کنیم؟

  • مصرف سبزیجات برگ سبز و گوشت کم چرب را بالا ببریم.
  • در فصل بهار لازم است مصرف ویتامین و مواد معدنی را افزایش دهیم.
  • فعالیت بدنی و پیاده روی در نور آفتاب توازن هورمونی در بدن را تنظیم میکند. پس میزان فعالیت بدنی را افزایش دهیم تا کمتر خواب آلوده باشیم.
  • گرفتن دوش آب سرد در بهار هم برای سرحال شدن و هم بهبود سیستم ایمنی خوب است.
  • مصرف منابع ویتامین  ث  را بالا ببریم.

درباره نویسنده

خانم مرصعی

خانم مرصعی

کارشناس صنایع غذایی از دانشگاه فردوسی مشهد