اخبار

ماهی و غذاهای دریایی و امگا3

امگا3 ماهی غذاهای دریایی fish omega3
خانم مرصعی
نوشته شده توسط خانم مرصعی
 همیشه از این طرف و آن طرف شنیده ایم که ماهی و انواع غذاهای دریایی کلید اصلی سلامتی قلب هستد.  چون انواع ماهی و غذاهای دریایی حاوی مقدار زیادی امگا۳ هستند. این حرف شاید صحت داشته باشد اما حقایق دیگری هم در این زمینه وجود دارد که احتمالا شما نشنیده اید. ماهی ها و دیگر غذاهای داریایی منابع غنی ای از EPA و DHA (دو نوع از مهم ترین اسیدهای چرب امگا۳) هستند. با این حال تخم کتان، گردو، روغن کانولا، لوبیای سویا و منابع گیاهی دیگر مقادیر قابل توجهی از ALA را در خود ذخیره کرده اند (ALA عضو سوم اسیدهای چرب امگا۳ است که به اندازه قبلی ها اهمیت دارد). ما به هر سه نوع اسید چرب امگا۳ برای سلامتی نیاز داریم (سلامت مغزجنین و نوزاد و سالمندان، بهبود حافظه، جلوگیری از بیماری های التهابی و …).

امگا۳ ی گیاهی معمولا بخش هایی که امگا۳ های دریایی پوشش نمی دهد را پوشش می دهند. بدون اسید چرب امگا۳ ALA ، پوست شما غیر شاداب و پوسته پوسته است، موها رشد کامل ندارند و زخم ها به درستی التیام پیدا نمی کنند. حتی منابع تحقیقاتی زیادی وجود دارد که ادعا می کنند مصرف منظم منابع اسید چرب امگا۳ ALA ریسک ایسکمی قلبی را کاهش می دهد (ایسکمی بیماری ای است که در آن عروق قلب باریک شده و خون و اکسیژن کافی به بافت قلب نمی رساند.

از طرفی  اسیدهای چرب امگا۳ ی  EPA و DHA نقش قابل توجهی در کاهش تری گلیسیرید خون و در نتیجه سلامت قلب دارد.

نتیجه اخلاقی اینکه بهتر است امگا۳ گیاهی و دریایی (حیوانی) را در کنار هم مصرف کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

 

درباره نویسنده

خانم مرصعی

خانم مرصعی

کارشناس صنایع غذایی از دانشگاه فردوسی مشهد